Jul 24, 2012

#1 Ramadhan

okay abaikan dulu entry pasal Langkawi..jom kita bercerita pasal bulan ramadhan..Alhamdulillah jumpa lagi kita pada bulan yang mulia..pada bulan ni lah sumeorang berlumba2 nak mengerjakan ibadah..termasuklah saya..alhamdulillah..harap ianya berkekalan..amin~~~

Tahun ni dapat cuti seminggu..so ada masa seminggu untuk buka puasa with family but my sister xbalik..dye balik seminggu before raya..menu buka puasa??hurmm yang tinggal kt rumah pun hanyalah 4 orang, so tak dak r masak sgt pun.. 1st & 2nd day puasa ayah pergi masak tuk orang berbuka kt surau..jadi menu berbuka pun lauk yang sama..hahaha jimatkan..tp aku ada tambah2 side dishes..1st day tu, aku masak lempeng + sambal tumis ikan bilis..nyum2 sampai xcukup..nk menu?? ala senang je..ookaay lar jap ag ak bg menu tuk korang..2nd day puasa aku masak ape erk??ohh baru teringat yang aku mintak resepi Sambal Ayam Penyet dari DIYANA AMIN..bole thn gak sdp..okay next time bole buat lg..alollolo nak menu yer..okay2 aku stop bebel..pergi lar amek pen n kertas..salin ape aku tulis..sbb korang xleh copy & paste je..hahahaha (gelak jahat)

Menu 1

SAMBAL TUMIS IKAN BILIS

Bahan-bahan
  • Ikan bilis goreng
  • Cili kering kisar / Cili boh
  • Bawang besar
  • asam keping
Cara-cara:
  1. Tumiskan bawang besar sehingga naik bau
  2. Masukkan cili kering yang telah di kisar
  3. Tumiskan sehingga keluar minyak..then masukkan sedikit air (jika perlu)
  4. Masukkan garam & asam keping
  5. Tumiskan lagi sehingga cili tadi benar2 masak.
  6. Siap dihidang bersama ikan bilis goreng.
LEMPENG

Bahan-bahan:
  • Tepung gandum
  • 1 tsp Soda Bikarbornat
  • 1 tsp Baking powder
  • Secubit garam
  • Air
Cara-cara:
  1. Campurkan kesemua bahan tadi (kecuali air)
  2. Kemudian masukkan air sedikit demi sedikit
  3. Kacau sehingga sebati (klu korang malas masukkan je dalam blender)
  4. Sediakan pan..then putarkan kedalam pan td..masak sehingga garing..
  5. Kemudian siap!!
Hidangkan lempeng tadi bersama sambal tumis td..sorry lar xdak gambar sbb masak ni pun dah nk dekat pukul 7..hehehe enjoy ^_^

No comments:

Copyright© All Rights Reserved diaryoflulubellewany.blogspot.com